
av Elmer Emil Løvangen
NRK kunne nylig melde at Pave Benedikt XVI (alias Joseph Alois Ratzinger, født 16. April 1927 i Bayern) hadde gått hardt ut mot sin landsmann og verdensberømte lokalamatørkomediant Martin Klippenberg (http://nrk.no/nyheter/kultur/1.6197483). Pavens vrede har først og fremst rettet seg mot en grønn, korsfestet frosk signert Martin Klippenberg. Den blasfemiske frosken er utstilt i det italienske museet Museion i byen Bolzano, og museumsledelsen er nå i tvende sinn om de skal destruere kunstverket eller forsvare det – men da risikere bann og bål. Skulpturen «Zuerst die Füsse» har tidligere blitt presentert i London, Venezia, Los Angeles og New York, men på disse stedene har den sannsynligvis gått under Vatikanets radar.
- Skulpturen sårer folks religiøse oppfatning, hevder Vatikanet i et brev til den italienske politikeren Franz Pahl. Pahl er blant dem som har reagert aller sterkest på «Zuerst die Füsse», og i sommer sultestreiket han for å utrykke sin kolossale avsky. Ledende kunsteksperter forsvarer imidletid verket, og håper Museion-museet vil gjøre det samme.
Det er viktig både for demokratiet og ytringsfriheten at Klippenberg ikke blir stående alene med bannbullen hengende over seg. Denne uredde kunstner som i ord og bilder så gripende har skildret sitt eget navlelo fortjener selvfølgelig den samme uforbeholdne støtte som Salman Rushdie (født 19. juni 1947 i Bombay, India). Derfor legger vi nå ut underskriftslister der vi ber Pave Benedikt XVI om å holde kjeft og passe sine egne saker.
4 kommentarer:
STOPP HETSEN MOT KLIPPENBERG !
Dr. philos Bernt Bolt
Herr Elmer Emil Løvangen fortjener takk og ovasjoner for som en av de første i Norge
å belyse den skandaløse hetskampanjen som nå rettes mot Klippenberg.
At de papistiske undergraverne har gått til det skritt å henge en hedersmann som Klippenberg ut i det offentlige rom er et nidingsverk av det aller værste slag.
Kunstnerkomedianten Klippenberg har gjennom sin lange og mangslungne karriere
utmerket seg med sin uredde holdning og store personlige integritet.
-De pavelige angrep er intet mindre enn direkte sårende for den store skare av beundrere og klakkører som har fulgt hans kunstnerkomediantiske karriere gjennom de siste decennier. Vi er mange som ikke finner oss i dette simple bakholdsangrepet og
tegner oss øyeblikkelig på underskriftslistene til støtte for retten til den totale ytringsfriheten gjennom kunst.
Ikke siden de islamittiske ekstremisters angrep på Muhammedkarikaturene har vesten opplevd et farligere angrep på ytringsfriheten. Kan disse nedrige og overdrevne angrepene fra Pave Benedikt XVI (alias Joseph Alois Ratzinger) skyldes at han innerst inne misunner Klippenberg dennes unike kunstneriske talent ?
Å angripe Kippenbergs kunstneriske framstilling av en full korsfestet frosk er intet mindre enn et utrykk for Ratzingers totale mangel på forståelse av at dagens kunstfelt fremfor noe dreier seg om at kunstverket i seg selv er underordnet selve det kunstneriske "stunt". Dermed er vurderingen av det kunstneriske objekt transformert til mediet kunstverket omtales i. Bare den kultursjournalistiske betraktningen har betydning, -det er i den journalistiske tolkning og forståelse av det
kunstkomediantiske felt kunsten har en verdi. Utenom dette eksisterer intet av interesse. At Pave Benedikt XVI (alias Joseph Alois Ratzinger) som gjennom årene må ha stirret seg blind på helgenbilder fra middelalderen ikke har fått med seg denne nye og avgjørende forståelsen av kunstbegrepet er ikke mer enn hva som kan forventes fra det hold.
Det norske folk ser nå frem til at Bergens Tidenes eminente kulturedaktør Jan Landro stiller seg i bresjen for det frihetens korstog som mobiliseres mot pavens undergravende virksomhet og angrep mot hedersmannen Klippenberg.
STOPP HETSEN MOT KLIPPENBERG !
Dr. philos Bernt Bolt
Herr Elmer Emil Løvangen fortjener takk og ovasjoner for som en av de første i Norge
å belyse den skandaløse hetskampanjen som nå rettes mot Klippenberg.
At de papistiske undergraverne har gått til det skritt å henge en hedersmann som Klippenberg ut i det offentlige rom er et nidingsverk av det aller værste slag.
Kunstnerkomedianten Klippenberg har gjennom sin lange og mangslungne karriere
utmerket seg med sin uredde holdning og store personlige integritet.
-De pavelige angrep er intet mindre enn direkte sårende for den store skare av beundrere og klakkører som har fulgt hans kunstnerkomediantiske karriere gjennom de siste decennier. Vi er mange som ikke finner oss i dette simple bakholdsangrepet og
tegner oss øyeblikkelig på underskriftslistene til støtte for retten til den totale ytringsfriheten gjennom kunst.
Ikke siden de islamittiske ekstremisters angrep på Muhammedkarikaturene har vesten opplevd et farligere angrep på ytringsfriheten. Kan disse nedrige og overdrevne angrepene fra Pave Benedikt XVI (alias Joseph Alois Ratzinger) skyldes at han innerst inne misunner Klippenberg dennes unike kunstneriske talent ?
Å angripe Kippenbergs kunstneriske framstilling av en full korsfestet frosk er intet mindre enn et utrykk for Ratzingers totale mangel på forståelse av at dagens kunstfelt fremfor noe dreier seg om at kunstverket i seg selv er underordnet selve det kunstneriske "stunt". Dermed er vurderingen av det kunstneriske objekt transformert til mediet kunstverket omtales i. Bare den kultursjournalistiske betraktningen har betydning, -det er i den journalistiske tolkning og forståelse av det
kunstkomediantiske felt kunsten har en verdi. Utenom dette eksisterer intet av interesse. At Pave Benedikt XVI (alias Joseph Alois Ratzinger) som gjennom årene må ha stirret seg blind på helgenbilder fra middelalderen ikke har fått med seg denne nye og avgjørende forståelsen av kunstbegrepet er ikke mer enn hva som kan forventes fra det hold.
Det norske folk ser nå frem til at Bergens Tidenes eminente kulturedaktør Jan Landro stiller seg i bresjen for det frihetens korstog som mobiliseres mot pavens undergravende virksomhet og angrep mot hedersmannen Klippenberg.
KLIPPENBERG OG RATZENBERG ER SLEKTNINGER
av Ørnulf Koldal
Som katolikk og whiplashpasient kan jeg ikke uten videre stille meg bak utspillet fra Elmer Emil Løvangen og hans meningsfelle Bernt Bolt. Vi opplever Klippenbergs såkalte kunstverk («Zuerst die Füsse») som ekstremt krenkende og blasfemisk. Det pussige er derfor at Pave Benedikt XVI (alias Joseph Alois Ratzinger) og Klippenberg sannsynligvis er nære slektninger. Ratzinger-familien brukte fram til 1933 etternavnet Ratzenberg, men arifiserte navneendelsen av karrierehensyn. Ratzenberg (opprinnelig Rattenberg, på norsk: Rotteberg) er som navn nesten identisk med Klippenberg (på norsk: Fjellberg eller Bergfjell). I Bayern brukes disse navnene om hverandre, og Pave Benedikt XVI opererte i mange år under navnet Klippenberg; som den dag i dag er hans teologiske psevdonym.
Hva er egentlig whiplash? Whiplash kan oversettes med piskesnert, og beskriver egentlig en skademekanisme eller den bevegelsen nakken utsettes for i en reell eller innbilt ulykke. Ifølge skadeforsikringsselskapene er den klassiske situasjonen en påkjørsel bakfra mens man sitter fredelig i et veikryss og leser Cocktail eller BTs kultursider..
"Pave Benedikt XVI opererte i mange år under navnet Klippenberg"
Men han tok aldri namnet Arnt!
Legg inn en kommentar