lørdag 17. mars 2007

Dale of Norway sin kyniske og skruppelløse markedsføring har brakt Norges nasjonalplagg i vanry


av Ørnulf Koldal
Fra internasjonal markedsføring vil de fleste oppegående mennesker være kjent med begrepet produktplassering. For eksempel i de siste James Bond-filmene, opptrer Agent 007 med de mest eksklusive armbåndsur, personlige datamaskiner, mobiltelefoner, håndvåpen, biler, osv. – og dette gjør han for en klekkelig betaling.
Her på berget begynner nå den samme trend å vinne fram – om enn på en litt annen måte. Man kan pussig nok si at norske markedsførere er enda mer kyniske og skruppelløse enn sine utenlandske kolleger. I stedet for å plassere produktene f.eks. i norske spillefilmer som bare de færreste vil se, får de heller høyt profilerte forbrytere til å opptre med produktene i retten. En foregangsbedrift i denne nye og høyst diskutable markedsføringsmetode er den norske koftefabrikken Dale of Norway.
Gjennom sine sleipe og utspekulerte kampanjer og aksjoner har de transformert det som tidligere var Norges nasjonalplagg – nemlig lusekoften – til et rendyrket forbryterplagg. Hva som ligger bak dette opplegget er vel egentlig ganske lett å tenke seg. Markedsstrategene i Dale of Norway har segmentert målgruppene og satset på en massiv penetrering i de halv- og helkriminelle ungdomsmiljøene. Dette søkes oppnådd ved å knytte plagget tett opp mot toppfigurer i det kriminelle miljøet. Den norske advokatstand har åpenbart heller ikke noe imot ordningen. Men alt kan overdrives, og det spørs om ikke dommeren i NOKAS-saken syntes at det ble mistenkelig mange strikkejakker på tiltalebenken.
Saken er med andre ord helt ute av kontroll, og det er egentlig totalt ubegripelig at justisminister Storberget bare har latt den få rulle og gå. Denne voldtekt av et nasjonalt symbol kan rett og slett ikke få fortsette.

1 kommentar:

Anonym sa...

Regjeringen går med de samme gensere på budsjettkonferansen!